donderdag 16 januari 2014

Vlinders


Vlinders zijn mijn favoriet om te gebruiken op kaarten.
Dus ook nu fladderen ze weer rond op m´n kaart.

Werkwijze:

Neem een dubbele kaart van 14 bij 14 cm, anjerwit.
Embos hierop de randen, zet hiervoor op de achterkant streepjes op 4 mm van de kanten, deze streepjes kun je aan houden voor het embossen.
Ik gebruik voor deze lijnen altijd de embosmal die op de onderste foto staat afgebeeld.
Snijd een vierkant van 12,5 bij 12,5 uit roze karton en plak het op de kaart.
Hierna alle delen uitstansen, de mallen die ik heb gebruikt staan afgebeeld op de foto hieronder.
Voor het tekstlabeltje eerst de tekst op het karton stempelen.


Het anjerwit gedeelte heb ik bewerkt met embossing.
Velen weten wat embossing is maar ik merk tegenwoordig ook dat er heel wat mensen zijn die niet weten wat dat is.
Embossing is heel simpel gezegd: reliëf aanbrengen op het karton.
Je hebt hiervoor embossingmallen, een bolletjespen en een lichtbak nodig.


Leg de embossingmal op de lichtbak, karton erop (goede kant op de mal) en met de bolletjespen langs de randen van de figuurtjes gaan, enkele keren zodat de figuurtjes goed naar boven komen.
De mal (engels embossing) die ik heb gebruikt staan vlinders op, en de sprieten kunnen geborduurd worden, hiervoor staan gaatjes op de mal.

Ook het ovale figuur heb ik langs de rand geborduurd, de gaatjes hiervoor werden door de mal uitgestanst.
Hierna kunnen alle delen opgeplakt worden.

Gebruikte kleuren van original karton:

Anjerwit, nr 03
lichtroze, nr 23
heide, nr 22

Groetjes, Hannie